MENUNDA AMAL KEBAIKAN KERANA MENANTIKAN KESEMPATAN YANG LEBIH BAIK ADALAH TANDA KEBODOHAN


Orang yang mabuk dibuai oleh ombak kelalaian tidak dapat melihat bahawa pada setiap detik pintu rahmat Allah s.w.t sentiasa terbuka dan Allah s.w.t sentiasa berhadap kepada hamba-hamba-Nya. Setiap saat adalah kesempatan dan tidak ada kesempatan yang lebih baik daripada kesempatan yang memperlihatkan dirinya kepada kita. Kesempatan yang paling baik ialah kesempatan yang kita sedang berada di dalamnya.

Kelalaian adalah hasil dari panjangnya angan-angan. Panjang angan-angan datang dari intisari kurangnya mengingat-ingat  mati. Jadi, obat yang paling mujarab untuk mengobati penyakit lalai adalah memperbanyak mengingat mati. Apabila ingatan kepada mati sudah kuat maka seseorang itu tidak akan mengabaikan kesempatan yang ada baginya untuk melakukan amal salih.

Semua amal kebaikan hendaklah dilakukan dengan segera tanpa menunda-nunda, ini latihan yang baik untuk hati. Dengan menyegerakan melakukan amal kebaikan menuntun hati pada tingkat kemulyaan tertentu (Maqom-maqom/derajat tertentu dihadapan Alloh).

Almarhum Ustad Tantowi Yahya Al-indramayu pernah berujar secara pribadi pada kami,”Hidup itu bukan untuk cari-cari alasan, hidup itu untuk ibadah (melakukan dan bukan menunda berbuat)”. Jangan menjadikan masalah keduniaan sebagai alasan untuk menunda tindakan mencari keredaan Allah s.w.t. Benamkan diri sepenuhnya ke dalam suasana ‘Allah’ semata-mata dan tinggalkan apa saja yang selain Allah s.w.t  dan lakukan sekarang.

Syarat penyerahan itu adalah keyakinan.

Ma’rifatulloh dicapai dalam tahapan-tahapan, diantaranya menata bathin dan lahiriah dengan amal ibadat seperti sembahyang, puasa, berzikir dan lain-lain  yang dilakukan bukan hanya untuk mengejar syurga semata akan tetapi berharap mendapatkan keridhoan Allah s.w.t dan mendekatkan diri kepada-Nya.

Wallohua’lam

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s